En strimma av ljus …

30 november 2009 § 7 kommentarer

En strimma av ljus

En strimma av ljus har återkommit då jag nu äntligen har har återinträtt i cyberspace … dvs min nya hårddisk är åter på plats efter många och långa räddningsförsök – lyckade sådana ! Efter att först ha lyckats ”lyfta ut” de mest värdefulla data – dvs 230 Gb bilder samt en del manuskript, kunde jag andas ut samt sova ordentligt efter ett par nätters riktigt dålig sömn! Jag har hitten tills haft stor tur med mina datorer och det kanske bidrog till att man slappnar av beträffande säkerhetstänkandet. Jag hade visserligen de flesta bilderna (utom den senaste veckans) på extern backup, men vad jag inte hade tänkt på var att LightRoom lägger upp sina editeringfiler på min C: drive och därmed inte automatiskt backas upp tilsammans med bilderna …. dvs för att återfå mina editerade bilder skulle jag börja om från skratch …. so help me Darwin (instead of God)  !!!!

Ja, jag har i varje fall lärt mig vad spegling (eller kloning) av hårddiskar är samt fått mig att börja funder på en del nya backup-system … kanske blir det en ny home-server  med 2 parallella hårddiskar med nattliga backuper av allt  som jag ändrat på min dator under dagen – eller har ni några andra ider så är jag in the right mood , för att ta in alla ideer ! En näsbränna kan nog vara nyttig ibland, men det känns !!!

Ha de´Thorsten

Ljus

§ 7 svar till En strimma av ljus …

  • Bo Strömberg skriver:

    Hej, för många år sedan lyckades jag med konststycket att förlora manuset till en hel bok (utan BAK…)i en hårddiskkrasch. Det försenade processen med flera år…
    men lika 17 slarvar man av och till med att ta back up….mänskliga faktorn!
    Jag gillar dina ljusbilder och tycker de öppnar sinnena för något…
    Bosse

  • Morgan K skriver:

    Datorernas värld kan ge många sömnlösa nätter dock verkar det som det ordnat sig bra för dig ändå och precis som du säger man lär sig i regel något nytt. Visst finns ljuset alltid med oss, det visar dina bilder.
    Morgan

  • Mats Andersson skriver:

    Tur i oturen.
    -snygga bilder. Särskilt den nedersta…

    /mats

  • Arne Wennberg skriver:

    Gillar ljuset i dina bilder. Jag sparar raw-bilden på en andra hårdisk när jag tycker den är bra.

  • MarieK skriver:

    Välkommen tillbaka – kul att se dig igen🙂

  • Niklas skriver:

    Så skönt att allt gick bra till slut. Jag har just undrat varför bloggen inte blev uppdaterad och varför du inte synts till på NFF. Ett säkerhetssystem är viktigt som sagt.

    Det är egentligen kul att något så obetydligt som datafiler (egentligen, tänk på det) orsakar dålig sömn och säkerligen ”irritation” . Ser fram emot fler inlägg och trevliga diskussioner.

    Nu har jag flummat klart på morgonkvisten, snart ska hunden ut🙂

    Ha det bra sålänge,

    /Niklas

  • Thorsten skriver:

    Stor tack allihop för era vänliga o uppmuntrande kommentarer, det har varit ett par svettiga veckor; kallsvettiga ….. ska de gå, eller ????? Hoppas att se er alla snart ! Mvh Thorsten

Vad är detta?

Du läser för närvarande En strimma av ljus …Thorstens fotoblogg.

Meta