Hej igen där i cyberspace eller varför bloggar man!

16 juli 2010 § 18 kommentarer

Hej igen …. ni trodde kanske att jag helt somnat in ? En rimlig tanke, men fel! Har bara tagit lite ledigt från bloggandet. Har helt enkelt inte känt mig motiverad att lägga ut bilder på bloggen, det har liksom tagit emot.

Det har nog varit kopplat till att jag funderat en hel del på varför man bloggar, gör utställningar, lägger ut bilder på olika forum etc. Jag har försökt med ett antal rationella argument, som att det är fint med att få feedback – men får man det ? I bästa fall säger någon att bilden är fin, bra komponerad eller annat sk ”ryggdunk”  och det ska man naturligtvis inte förakta. Om bilden är riktigt dålig så får man oftast inga kommentarer als, och framför allt inga konstruktiva förslag … ska inte berömma mig själv, för jag är lika dan!

Andra tänkbara argument kunde vara att man tränar sitt skrivande, man kan förmedlar tankar och idéer, få nya perspektiv och infallsvinklar samt gå i dialog med andra. Ja, kanske det är viktigt ?

 Ja, man är ju i varje fall inte ensam mer än 50 000 svenskar finns registrerade på en blogg😉 i början av detta år. Man kunde ju lite kliché artat säga att det finns lika många anledningar att blogga som det finns bloggare, men det tror jag inte på utan i så fall speglar detta nog något mer grundläggande behov. För nog känns det som det är samma fenomen som Facebook boomen.

 Puhhhhhh nu håller jag på att bli filosofisk också, men jag får väl lov att säga det i alla fall – jag tror det mest handlar om att ”synas”, att finnas till och framför allt att få någon form av uppmärksamhet eller bekräftelse, speciellt i den egna ”gruppen” eller forumet. Troligen djupt mänskligt!

Helt ärligt tror jag inte de är många som kan lägga handen på hjärtat och säga jag gör bara bilder för mig själv; jag struntar i vad andra tycker etc. varför gör man bilder om ingen ska se dem ? Något vill man väl säga eller försöka förmedla, eller ???

Det mest sympatiska sättet att presentera sitt bloggande fann jag på en annan blogg som citerade ”Martin” (fann ingen källa) – ”Getting to do something I enjoy and being instantly rewarded with the attention of smart people all over the world seems like an excellent arrangement to me.”

 Ja, ja lite osammanhängande tankar och blev ni något klokare … nej troligen inte … Cogito ergo sum eller kanske  Dubito ergo cogito ergo sum !

 Simma lugnt ! 

 Thorsten

Jag ser er ...

PS Har Gogglat lite och det mesta är “trams” men en och annan artikel jag fann var av intresse t.ex denna

 

§ 18 svar till Hej igen där i cyberspace eller varför bloggar man!

  • MatsNilsson skriver:

    Bloggar gör jag för att det är ett enkelt sätt att nå ut med mina bilder. Det är mycket trevligare att göra bilder nu sen jag började med min blogg, jag har mer inspiration. Visst där är mycket att önska om kommentarer och besökare, men jag är likadan själv. Har svårt för att kommentera det som jag inte känner för, inte ger mig något och ibland så finns inte tiden för att ge kommentarer, man säger till sig själv att man ska gå tillbaka senare men glömmer det. Men jag tycker ändå att det känns härligt att se att där finns besökare varje dag, och att en del vågar kommentera.
    Vänligen Mats

  • Mats Andersson skriver:

    Intressant inlägg. Och en underbar bild.
    – lite ryggdunk alltså🙂
    Men visst mår man väl bra av lite ryggdunk.

    Och tack för att du delade med dig av din bild! Den inspirerade i alla fall mig.

    /Mats

  • James skriver:

    Visst blir man glad av snälla kommentarer men det är inte grunden till mitt bloggande. Att bara lagra bilderna i datorn och på sin höjd visa ett och annat foto för närstående kändes för mig ganska meningslöst. Det var först när jag startade upp min blogg som inspirationen och därmed kravet att göra nya bilder som jag ansåg vara värda att lägga ut, fick mig att ägna mig åt fotograferandet på allvar. Sen har kontakten med kursdeltagarna och likasinnande bloggare betytt en hel del när det gäller min fritidsintresse. Lite synd att vi är så rädda för att ge konstruktiv kritik till varandras bilder. Tror att många hade uppskattat goda råd och tips i sil med vad Terje gör på bildvisningarna.
    Blogga på
    James

    • Thorsten skriver:

      Tack James, håller nog med , det blir lite mer mening med bildern när och om … någon vill titta😉 Ha de´ Thorsten

  • vastkustenfoto skriver:

    när ryggdunk är befogat mår man bra! men kriktik är lika viktigt det. Spänannde tankalr från dig.

  • Morgan K skriver:

    Intressanta rader du skriver här, hursomhelst hoppas jag att du fortsätter bjuda oss på fina bilder. Bilden du visar här är underbar, riktigt bra och känns annorlunda.
    Morgan

  • Tommy Vikars skriver:

    Nog är det ju intressant att höra vad andra tycker om bilderna men det är många andra saker som påverkar om det blir nån kommentar eller inte. Det spelar ingen roll hur mycket fullträff bilden än skulle vara…

    Mängden kommentarer säger inte så mycket. Ju mera mainstream en bild är ju mera kommentarer kan det bli ibland, tänker forum nu. Om du tar mera dina ”egna” bilder blir det kanske tumme ner på ett forum. Varför är det så? Jag ser ju hur många bloggar som är främst aktiva inom bloggsfären. Varför häckar dom inte på forumen? Är upplägget fel? Läggs energin på fel saker där?

    Tiden och mängden bloggar gör att det blir få kommentarer från mig. Ibland rusar jag till och dunkar ut ett antal.

    Om man tänker hur mycket naturfotografer det finns så är det bara en bråkdel som är riktigt aktiva på nätet. Många har en hemsida och en blogg som uppdateras ibland. Många bilder sitter dom bara och trycker på. Bara för att ha något nytt till viktigare saker än internet.

    Jag har bara varit för mig själv i många år. Det gick hur bra som helst. Internet och bloggar/forum ska inte få styra och ta av din kreativa tid.

    Då man är inne på spåret är det svårare att klippa av bandet!

    Ta det i lugn takt och focusera på ditt egna skapande, resten får bli då det blir!

    Bilden är en fullträff!

    • Thorsten skriver:

      Tack för att du tog dig tid att kommetera – Det gick hur bra som helst. Internet och bloggar/forum ska inte få styra och ta av din kreativa tid. – Den här tager jag med mig ! Ha de´ Thorsten

  • Niklas skriver:

    Först och främst!

    Riktigt fin bild det här(ryggdunk) eller inte. Jag anser att kritiken är mer riktad och viktig på forumen, jag läser bloggare för att det är intressant att se hur andra ser på natur och fotografering. Och förstås även för att se och inspireras av bilder. Jag håller absolut med dig när du säger att oavsett vad vissa säger, så vill man nå ut med sina bilder, speciellt om man har en blogg eller är aktuell på forum. Jag har blogg, hemsida osv. för att jag brinner för naturfotografering, men givetvis också för att synas och ”bli upptäckt”.. Ja, varför inte?

  • MarieK skriver:

    Punctum :)))

  • Thorsten skriver:

    😉 Ha de´

  • Mona skriver:

    Jadu, så där funderar jag med, vågar nog påstå att jag skapar mest för egen del, för få är dom alster jag lägger ut numera, är himla slö på att hålla mig uppdaterad vad gäller andra bildskapares bilder, vet att många tycker att man ska titta på andras bilder si å så många gånger per dag helst….men jag orkar inte ta till mig på det sättet….men ibland känner jag mig ensam å såna gånger susar jag ut på nätet å kikar runt på lite allt möjligt i bildväg och text…Visst blir man glad när någon skriver något vänligt men det är ändå inte därför jag lägger ut bilder utan mer för att jag kanske tycker att bilden i sig är fin å sen får andra tycka vad dom vill…jag har redan min åsikt klar då bilden är publicerad….sen kan det ju vara nån liten tanke eller åsikt man har som man vill dela med sig av…fast till och med det blir det glest med numera då jag har kommit på mig själv med att tycka att ingenting är ju egentligen fel eller rätt så….skitsamma vad man har för åsikt om något så finns det alltid någon annan som tycker precis tvärtemot å…det kan ju vara lika rätt det….äh…du vet hur jag menar…typ i alla fall att i min blogg ids jag inte skriva om sådant som leder till långa debatter där folk måste tycka si eller så….nåja…det var lite morgonfunderingar kring detta med varför jag bloggar…måste nog fundera lite till….kanske återkommer i ämnet.

    /Mona

    • Thorsten skriver:

      Tack Mona, för dina tankar! Håller nog mest med dig .. som du sa ……jag har redan min åsikt klar då bilden är publicerad….sen kan det ju vara nån liten tanke eller åsikt man har som man vill dela med sig av… precis så är det med mig oxå ,,, jag lägger ut bilden för att JAG tycker den är bra eller i varje fall har något jag vill förmedla. Men inners inne vet jag redan vad jag tycker, jag vet oftast oxå om en bild är dålig redan när jag lägger ut den … har det liksom på känn … och ändå händer det att dåliga bilder hammnar på bloggen … vet egentlige inte varför … Ha de´ Thorsten

Vad är detta?

Du läser för närvarande Hej igen där i cyberspace eller varför bloggar man!Thorstens fotoblogg.

Meta