Facebook – warning !

09 september 2010 § 2 kommentarer

Visst ni att alla bilder och texter som ni laddar upp på facebook ger Facebook IP rätt att använda dem i vilka samhang som helst utan ersättning. Ja, jag visst det inte i varje fall, och eftersom jag inte använder facebook är det inget bekymmer, men tycker nog att det ändock förtjänar att spridas  !  Facebook kan säkert vara kul, men efter denna info är jag helt säker på att aldrig använda det.  Jag säger inte – användig dig inte av facebook MEN var medveten om vad ni lägger ut där!  Ha de´ Thorsten

Som vanligt kan man läsa detta i det riktigt ”finstilta”

Användare villkor på facebook :

Sharing Your Content and Information

You own all of the content and information you post on Facebook, and you can control how it is shared through your privacy and application settings. In addition:

  1. For content that is covered by intellectual property rights, like photos and videos (”IP content”), you specifically give us the following permission, subject to your privacy and application settings: you grant us a non-exclusive, transferable, sub-licensable, royalty-free, worldwide license to use any IP content that you post on or in connection with Facebook (”IP License”). This IP License ends when you delete your IP content or your account unless your content has been shared with others, and they have not deleted it.
  2. When you delete IP content, it is deleted in a manner similar to emptying the recycle bin on a computer. However, you understand that removed content may persist in backup copies for a reasonable period of time (but will not be available to others).

§ 2 svar till Facebook – warning !

  • naturbilden skriver:

    Ibland kan man anse att själva företeelsen FB är ett virus i sig, per definition. Det sprider sig ohämmat, det har förmåga att förstöra för användaren (man avsäger sig rätten till sitt material), det segar ner systemet (man lägger ner tid på det) etc.
    Jag använder FB, men länkar in om jag vill visa något, men det är extremt sällan. Jag lade in en blänkare om vår utställning där t.ex.🙂 Lasse

    • Thorsten skriver:

      Hej Lars … att använda FB som annonspelare tycker jag verkar smart ;-)))
      Jag blev ritig paff när jag upptäckte detta (via min dotter) att man ger FB IPlicense… helt otroligt !!! Ha de´ Thorsten

Vad är detta?

Du läser för närvarande Facebook – warning !Thorstens fotoblogg.

Meta