Afrika, Verreaux´s uggla

24 oktober 2010 § 20 kommentarer

Vid mörkrets inbrott såg vi flera gånger ugglor och olika nattskäror.  En av de lite större ugglorna som vi såg både i El Karama samt på Samatian Island var just Verrreaux´s uggla. Häftig att se denna stor uggla sitta och spana, samt också få möjligheten att se hur den jagade. På Samatian Island fanns en halvtam uggla som lärt sig att det vakandes gnagare ( i brist på artbestämmning) under den tidiga morgon. En kväll när jag letade mig fram med hjälp av min pannlampa till hyddan svepte plötsligt denna uggla ner över mitt huvud och tog en mus ca 7-8 meter framför fötterna på mig. Processen med musen blev kort men jag fick snällt vänta medans måltiden avklarades och sedan vidare upp i trädkronorna; för ugglan alltså ! Vi vet ju alla hur naturen fungerar, men när man bevittnar dess konsekvenser direkt är det kanske inte alltid lika tilltalande?

Ha de´ Thorsten

På span ...

 

Morgonmål ...

§ 20 svar till Afrika, Verreaux´s uggla

Vad är detta?

Du läser för närvarande Afrika, Verreaux´s ugglaThorstens fotoblogg.

Meta