Symboler, ikoner eller tecken …

08 februari 2012 § 6 kommentarer

Alla dessa ord kan betyda olika saker beroende på sammanhanget. Människans förmåga att använda och manipulera symboler för både konkreta och abstrakta begrepp framförs ofta som något som särskiljer henne från andra arter. Skillnaderna torde dock snarare ligga i graden av komplexitet på vår förmåga att använda och kombinera symboler än att använda symboler i sig. Djurförsök där man lär exempelvis apor att använda symboler i form av teckenspråk eller små kort med abstrakta figurer på, visar att åtminstone många primater ganska lätt kan lära sig en stor mängd symboler och göra en koppling mellan symbolen och dess betydelse (Wikip). Den mänskliga hjärnan har en otrolig förmåga att känna igen, lära sig eller t.o.m. i vissa fall besitter den ”inbyggda detektorer” för att känna igen vissa strukturer som t.ex. ansikten. Troligen är det därför vi fascineras av olika tomtar och troll som vi  ”ser” i skogen. Vi ser ansikten , figurer eller bara delar av figurer som vår hjärna sedan fyller ut till något begripligt.  

Vad ser ni  ?      Ha de Thorsten

Taggad: , , , , ,

§ 6 svar till Symboler, ikoner eller tecken …

  • En vacker och spännande bild, gillar den milda färgskalan! Först ser jag ett riktigt stort, svävande kors, vid närmare studier ser jag bl a en flicka och en fisk, en bild väl värd att utforska!
    /Kerstin

  • MarieK skriver:

    Symboler och symboliska handlingar är intressanta företeelser, begrepp, semantiska fält… En härligt abstrakt bild där man kan se många olika symboler och lägga in sin egen tolkning.Kerstin ser förutom korset en flicka och en fisk. Fisken ser jag men inte flickan… jag får leta lite till… : )))Korset i sig är en stark symbol som kan förknippas med död. En del kristna tolkar dock in det tomma korset som en positiv symbol, en symbol för uppståndelsen. De är ett exempel på att samma symbol får olika innebörd beroende i vilken kontext symbolen förekommer, vem det är som tolkar och den tolkandes egen personliga historia.

    Ooops… detta blev tungt och långt… så här tidigt på morgonen. Hur som helst – det är en riktigt bra bild! Jag gillar tonen både den kommunikativa och färgen, det abstrakt uttrycket och bildens struktur. Mmmm en bild att titta länge på : )))

  • Morgan K skriver:

    Helt klart en text som är intressant och bilden likaså, bilden innehåller ju symboler och olika känslor. -Bra jobbat!
    Morgan

  • Niklas skriver:

    Nu kanske jag är lite enkel eftersom jag själv publicerade en bild på ett kors på min blogg. Men jag ser helt klart ett kors. Mycket kreativ och stämningsfull bild!

    Varma Hälsningar
    Niklas

  • Thorsten skriver:

    Tack Alla för era reflektioner och kommentarer, glad att ni tog er tid ! Ha de Thorsten

  • jukkalausmaa skriver:

    Suggestiv bild Thorsten! Av våra symboler är väl korset det som de flesta känner bäst till. Och här är det just ett kors jag ser först. Men efter ett tag anas konturerna av ett ansikte med slokmustasch. Strindberg? Hursomhelst en vacker bild med sköna färger, strukturer och former som tål att betraktas länge utan att vara statisk.
    /Jukka

Vad är detta?

Du läser för närvarande Symboler, ikoner eller tecken …Thorstens fotoblogg.

Meta