Spelar storleken någon roll …

05 september 2012 § 12 kommentarer

Ja, jag menar storleken på de bilder som ni lägger ut på bloggen eller hemsidan spelar det någon roll. Har ett intryck av att om bilden är liten och eller med mycket små detaljer får man väldigt få ”hits”. Är bilden tydlig även i thumbnail-format ökar chanserna för att få ett ”klick”. Vissa bilder lämpar sig helt enkelt inte som bloggbilder (dvs som små bilder, kanske omkring 500px) då motivet inte ger samma intryck som en liten bild jämfört med en större. Motiv valet är givetvis också av avgörande betydelse .. bättre med rådjur än småfåglar.  Ett exempel på bild i ”litet” och ”lite större” format (obs ! bilden är ”klickbar” för att se den i större format). Vad tycker ni ? Vad är era erfarenhter ?  Ha de Thorsten

Taggad: , , , , , , , , , , , , ,

§ 12 svar till Spelar storleken någon roll …

  • Mats Andersson skriver:

    Visst är det som du skriver. Din bild är riktigt bra när man klickar upp. Men helst vill jag se bilder tryckt på papper. En fotobok slår allt – därför är min plånbok så ofta tom :))) Fick hem två grymma böcker från USA igår – så nu har jag sysselsättning på kvällarna igen.
    – Själv vill jag inte lägga ut för stora bilder då det finns människor som gärna ”lånar” och använder till både det ena och andra.

  • MatsNilsson skriver:

    Håller fullständigt med dig ang storlekar. En del bilder blir betydligt bättre om de får visas i lite större format. Ibland funkar en del bilder bara på stora printar. Personligen så tycker jag innehållsrika bilder med mycket detaljer funkar bäst i stort format, men även abstrakta bilder där det är extremt få detaljer. Men jag är ju lite konstig så man ska nog inte rätta sig efter mig.🙂

    Bilden du visar tycker jag funkar lika bra stor som liten i mina ögon. En härlig bild med med ett super snyggt ljus.

    /Mats

  • James skriver:

    Visst har bildstorleken på bloggarna nästan i samtliga fall stor betydelse hur man uppfattar dem. Jag lägger alltid in mina bilder klickbara till 1000 pixlar men är medveten om många är rädda för att då få dem stulna.
    I mitt fall är risken inte särskilt stor så jag kör vidare och uppmanar ofta mina bloggbesökare att klicka upp bilden till större format.

  • jukkalausmaa skriver:

    Visst är det så, en del bilder måste ses i stort format för att komma till sin rätt, medan vissa funkar även smått. Jag är själv inte konsekvent med detta på bloggen, ibland blir det 800 eller 1000px men ofta också 480 px trots att bilden egentligen behöver större format. Bloggen är dock inte ”the real thing”, bilder skall ses i utskrift eller på stor duk tycker jag. Din bild funkar i det lilla formatet, både att titta på i datorn men framförallt för att man vill se den i verkligheten också.
    /Jukka

  • Håller med de härovan. Om man lever på sitt fotograferande kanske man skall tänka sig för men som amatör är det ju inte så stor risk att bilden blir stulen o hur jag skulle reagera för det? Kanske lite stolt att nån vill ha min bild. Annan sak om de skulle utge sig för att ha tagit den själva. Bilden ovan gör sig bra i båda storlekar men skulle vara riktigt finfin i C2 på min vägg

  • myrklafsaren skriver:

    Landskapsbilder gör sig ofta dåligt i ”bloggsize”, där krävs det nog rejäl storlek för att man liksom skall kunna leva sig in i det man ser, men din fina kärrsnäppebild ovan, funkar bra även i det lilla formatet.
    Kanske styrs vi omedvetet av hur vi normalt betraktar ett landskap eller alternativt då fåglar eller djur.
    En fågel är liksom mest bara en fågel, även om miljön runt kan vara viktig, så är det ändå fågeln som får större delen av vår uppmärksamhet.
    Ett vackert landskap byggs upp av massor med detaljer och jag tror vi betraktar det på ett annat sätt, detaljerna få dela på uppmärksamheten och hjärnan summerar alltihop till en helhet.
    Således får vi kanske lite problem när det inte serveras så mycket detaljer, eller när dom blir så små så vi knappt registrerar dom.

  • kolarlotta skriver:

    Mina bilder lägger jag upp i låg upplösning, dels bara att jag alltid gjort det men också lite av risken av bildstöld. Men man ska helst se bilder i stor storlek i en utställning och genom bloggen kan man kittla betraktaren för vilja se bilderna bättre.

  • Thorsten skriver:

    Stor TACK allihop för många och spännande kommentarer. Tycker mig nog finna en hel del samstämmighet bland kommentatorerna. Storleken har betydelse, kanske i samspel med motivet. Att landskap i sig skulle kräva lite större format hade jag inte tänkt på , men Anders argumentation känns rätt, det är väl något med att landskapfoto har något med ”storhet” att göra. Kan väl inte annat än att hålla med de som helst skulle se en bild printad på ett fint papper eller som canvas…. det slår allt!
    Den trista baksidan är väl som de flesta av er påpekat att det förblir ett dilemma om man skall våga publisera bilder på bloggarna i större format, för att slippa att några andra ”lånar” dem som Mats så vänligt uttryckte det.
    Ha en bra dag ! Thorsten

  • Birgitta skriver:

    Kan bara hålla med om det som redan sagts. Själv lägger jag int eut dem så stort av just rädslan för stöld.
    Snygg bild visar du i vilket fall!
    /Birgitta

  • Håller med om mycket som redan sagts, men jag tycker det är trevligt med klickbara bilder. Jag tycker att din bild här är fantastiskt vacker och det blir en klar förbättring i den större varianten, det räcker med 700 eller högst 800 pixlar.
    /Kerstin

  • Thorsten skriver:

    Tack Birgitta o Kerstin, alltid kul med synpunkter. Dessvärre håller jag med Kerstin att bilderna ser trevligare ut i större format, men jag gissar att ”lånen” oxå öker med formatet, va vet jag ?

    ha de Thorsten

  • Tammy skriver:

    Just nu är jag bara mållös och njuter av ditt underbart vackra fotografi! WOW!🙂

Vad är detta?

Du läser för närvarande Spelar storleken någon roll …Thorstens fotoblogg.

Meta